درس اَ

دیگه افتادیم تو جاده ی الفبا.آ و ب رو درس دادیم و امروزم اَ.کم کم بچه ها دارن رو غلطک می افتن و زودتر یاد می گیرن. امروز نقاشی "انار" رو هم از سایت نی نی پینت یاد گرفتم و به بچه ها یاد دادم که مثلاً اَ مثل اَنار !!

امسال چند تا از بچه های کلاس هستن که اول اسم شون اَ هست.امیرعلی،ابوالفضل و اشکان. سعی می کنم بعضی فعالیت های تدریس یک صدا رو بسپرم به بچه هایی که اول اسم شون اون صدا هست.

امروز هم برای خوندن متن درس همون روش اکتشافی رو پیش گرفتیم و به بچه ها روش کار رو یاد آوری کردم و هر نیمکت یه تیم شدن.دو نفر دونفر شروع به کار کردن.دارم امیدوار می شم به اینکه بچه های امسال کار گروهی رو خوب یاد بگیرن.سال های قبل تو گروه درست کار نمی کردن.اما الان خوبن و به همدیگه کمک میکنن که باهم خوب یاد بگیرن .

معرفی سایت

یه سایت خارجی پیداکردم مربوط به یه معلم کلاس اول که خیلی جالب و پرمحتواست.از همه مطالبی که یه معلم کلاس اول نیاز داره درموردش مطلب گذاشته.یه گالری هم داره که خیلی جالبه و کلی عکس از کلاس و فعالیت های مربوط به تدریس درس های مختلف گذاشته.حتما سر بزنید مخصوصا قسمت گالریش(classroom photos)

            http://www.k-3teacherresources.com/home.html

 اسم سایت:k-3 teacher Resources

طرح های کلاس ما


یکی دوتا عکس از طرح حای کلاسم می ذارم اینجاشاید همکاری مث خودم دنبال ایده برای طرح کلاسی باشه و به کارش بیاد.آخه من کلی تو سایتا گشتم که ایده بگیرم ولی کمتر یافتم.چه خوبه که ما معلما کارهایی که تو کلاس انجام می دیم رو بذاریم تو وبلاگ هم دیگران نظر می دن و نقدمی کنن هم ممکنه پیشنهادهای جهت بهتر شدن بدن هم اینکه برای کلاس شون اجراکنن.

    

این تابلو ویزه روانخوانی هست.هر صدایی که درس می دم چند تا کلمه که اون صدا رو دارن رو ممی نویسم و می چسبونم تا در دید بچه ها باشه.بچه ها علاقه زیادی به خوندن این کلمات دارن.خیلی وقتا هم به کسایی که بتونن همه کلمات رو بخونن ستاره می دم.این چندکلمه مربوط می شه به درس اول که خیلی کلمه نداشت.جلوتر که بریم کلمات بیشتر وخارج از کتاب و جمله می نویسم.

 

اینم جدول الفبای امسال مون هست که با طرح پازل درست کردم.هر صدایی که درس می دم یه تیکه از پازل تکمیل می شه.


معرفی یه کتاب بی نظیر

زمانی که تربیت معلم بودیم یه کتابی بهمون معرفی شد جهت مسابقه کتابخوانی.در اصل اساتیدمون میخواستن این کتاب رو خوب بخونیم و ملکه ی ذهن مون بشه.چراکه میشه خیلی چیزا ازش یاد گرفت.

کتاب "آموزش قلب ها و اندیشه ها در مراکز پیش دبستانی و ابتدایی ژاپنی ها"

این کتاب رو من گرفتم و خوندم.نه یک بار نه دو بار.طی این چند سال چندین بار خوندم و هربار خیلی چیزها یاد گرفتم.کتاب حدودا 320 صفحه داره که درمورد نحوه ی کار معلمان ژاپنی صحبت می کنه.درمورد اینکه اونجا چه قدر روی اخلاق کار میکنن.چه قدر ساده و بی دردسر قوانین و مهارت های زندگی و رفتارهای خوب رو برای بچه ها درونی می کنن و بچه ها از همون دوره پیش دبستانی نقش اجتماعی خودشون رو یاد می گیرن.

این چند سال معلمی سعی کردم خیلی از این کارها رو انجام بدم .این روزها دوباره این کتاب رو دست گرفتم و می خونم و باز به نکته های جالب توجهی می رسم که خیلی کاربردی هست و تصمیم دارم حتما پیاده کنم.

راستش حیفم اومد که این کتاب خوب رو به همکاران خوبم معرفی نکنم.

           

ادامه نوشته

امروز روخوانی درس آب داشتیم. سعی کردم خودم از روی درس نخونم.متن درس این بود:

           آب    آبی

        دریا    آبی

به قول خودم بچه ها باید خودشون کشف می کردن که چی نوشته.روش کار رو یادشون دادم.گفتم این کلمه ها که رو خط ها نوشته همون کلمه هاییه که زیر شکل ها نوشته خوب دقت کنید ببینید هرکلمه شبیه کدوم کلمه ی بالاست.براشون مثال هم زدم و بعد سپردم به خودشون.

چند دقیقه ای با کتاب درگیر شدن و مرتب بالای سرشون می رفتم روش کار رو یاد آوری می کردم.تا اینکه یکی یکی خوندنش رو یاد گرفتن.و کشف کردن که بله:آب آبی دریا آبی.


شروع الفبا

امروز اولین درس نشانه ها رو داشتیم.درس آ.قبل از تدریس یک زنگ به همراه مدیر مدرسه بچه ها رو بردیم به یه زمین کشاورزی که بچه ها جریان آب و ببینن و مدتی در کنار "آب"باشن .در مورد آب و استفاده هاش و کلی مطلب مربوط به آب صحبت کردیم اونجا.خیلیم جای جذابی بود کلی درخت که آب حوض کم کم پای درختا می رفت .

بعد برگشتیم به کلاس.با توکل به خدا اولین درس الفبا رو شروع کردم و آ رو تدریس کردم.خیلی طبیعی بود که به عنوان اولین صدا بچه ها کمی طول کشید تا یاد گرفتن که آ چیه.آ اول و غیر اول چیه و خلاصه بعد از اینکه کلیپ درس رو هم پخش کردم و بیشتر کار کردیم احساس کردم یاد گرفتن.

حالا باید فعالیت های جدید مربوط به الفبا رو شروع کنم که صداها رو خوب یاد بگیرن.فردا گزارش می دم چی کار کردن.ان شاء الله.

  

فارسی در در کلاس هوشمند

امروز بچه ها رو بردم کلاس هوشمند.نگاره ی "به به چه روستایی" رو با پاورپوینتی که برای کلاس پارسالم درست کرده بودم تدریس کردم.البته باکمی تغییرات و اضافات.

دارم فکر می کنم این درس روستا رو می شد با روش های دیگه که شامل صحبت کردن من وبچه ها می شد هم تدریس کردولی وقتی بچه ها با صدا و تصویر و انیمیشن یه مطلب رو فرا می گیرن اصلاً یه لذت دیگه ای براشون داره.

امیدوارم این آخرین جلسه ای باشه که می ریم کلاس هوشمند و هرچه زودتر کلاس خودمون با همکاری اولیای عزیز الکترونیک بشه.